Vores børnesyn
Barndommen har en unik værdi i sig selv og er afgørende for hele vores livsforløb. Børn trives og udvikler sig gennem mødet med omsorgsfulde og nærværende voksne. Alle børn har brug for voksne, der møder dem med passende udfordringer – voksne, der hjælper dem med at udfordre sig selv – og ikke mindst voksne, der støtter og opmuntrer dem, når de har behov for det. I Børnehuset Egmontgården tilbyder vi et udviklende og trygt miljø for jeres børn – lige fra de første usikre skridt i vuggestuen, til de starter på et nyt kapitel i skolen.

Fysiske rammer og børnefællesskaber
Det er vigtigt for os, at alle børn får mulighed for at være en del af et fællesskab. Alle børn bliver derfor mødt af omsorgsfulde, nærværende og engagerede voksne, der har øje for det enkelte barn og understøtter, at alle børn indgår i sociale fællesskaber. Vi tilbyder børnene en bred vifte af aktiviteter i både små og store grupper i løbet af dagen. Vores fysiske rammer muliggør, at vi både inde og ude kan dele os op eller slå os sammen alt efter børnenes behov og formålet med den specifikke aktivitet.
Vi har plads til stille aktiviteter, der kræver fordybelse, men også til motoriske lege, der kræver plads til fart og store armbevægelser. Vores 1. sal rummer flere forskellige aktivitetsrum, som flittigt benyttes af alle stuer. Udendørs har vi to legepladser: en stor legeplads med et bredt udvalg af lege- og bevægelsesmuligheder samt en mindre naturlegeplads, hvor vi leder efter kryb og kravl, fordyber os i årstidernes mange udtryk, tænder bål for at lave mad sammen med børnene og meget mere.
I Egmontgården understøtter vores fysiske rammer vores indsats for at skabe varierende og meningsfulde læringsrum og processer, der giver alle børn mulighed for at opleve, at de er værdifulde deltagere i forskellige fællesskaber.

En legende tilgang til livet
Struktur og variation i hverdagen
Hverdagen i Egmontgården er bygget op omkring en tydelig struktur, der samtidig giver mulighed for at tilbyde en varieret hverdag. Vi tilbyder mange forskellige aktiviteter både i større og mindre grupper, så børnene kan udforske og lære i forskellige sammenhænge. Børnene deltager i planlagte, voksenstyrede aktiviteter, men vi lægger samtidig stor vægt på at skabe et læringsmiljø, der tager afsæt i børnenes perspektiver og i legen.
Legen som fundament for læring og udvikling
Vi ser legen som en grundlæggende drivkraft for børns sociale og personlige læring og udvikling. Legen har værdi i sig selv, da den fremmer børns fantasi, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd, sprog og meget mere. Derfor er legen en central del af hverdagen, og vi prioriterer den højt i vores pædagogik.
Udviklende lege- og læringsmiljøer for alle børn
De voksne i Egmontgården arbejder kontinuerligt med at skabe trygge og udviklende rammer og legemiljøer, der imødekommer alle børns behov. Vi deler børnene op i mindre grupper så ofte som muligt for at skabe de bedst mulige rammer for nærvær. Det giver os mulighed for at møde alle børn i deres nærmeste udviklingszone og at støtte børnene i at danne venskaber, der kan vokse og udvikle sig over tid.

Børneperspektiv
Vi øver os i at se på vores hverdag og organisering fra et børneperspektiv. Vi stiller os selv spørgsmålet: Hvordan ser denne situation ud fra Peters perspektiv? Denne tilgang betyder, at vi kontinuerligt justerer vores praksis, organisering og fysiske rammer for at skabe det bedst mulige lege- og læringsmiljø. Et miljø, hvor der er plads til børns forskelligheder, og hvor alle børn kan trives og udvikle sig som de unikke små mennesker, de er.